TRYB JASNY/CIEMNY

Zupa krem z pasternaku


Z  pasternakiem po raz pierwszy spotkałam się przypadkiem. W tamtym okresie mieszkaliśmy z mężem w Wielkiej Brytanii i uczyliśmy się na nowo rozpoznawać znajome smaki na nieznajomym terytorium. Było to na samym początku. Pamiętam, jak szukając włoszczyzny na rosół bądź do gulaszu, nie mogłam zlokalizować korzenia pietruszki.
Kiedy zobaczyłam pasternak byłam pewna, że to nic innego jak wszem i wobec znana pietrucha, tylko jakaś taka zmizerniała trochę. Po bardziej wnikliwym sprawdzeniu okazało się, że to pasternak, jej brat bliźniak. W smaku jest jeszcze fajniejszy. Aromatyczny, kremowy, idealnie nadający się do zup, sosów czy jako dodatek do mięs.  Co ciekawsze, pasternak nie jest tylko warzywem. To warzywo niezwykle zdrowe o wielu leczniczych właściwościach. W starożytności, był uznawany za genialną roślinę, której zastosowania w leczeniu chorób nie miały końca. Przygotowywano z niego nie tylko posiłki ale również nalewki, wódki, konfitury czy pikle. Ja może aż tak daleko bym nie szła, ale jeśli chodzi o element obiadu -jestem za. Pasternak posiada wiele witaminy C a także witaminy B1, B3, B6. Zawiera także fosfor, potas, kwas foliowy, wapń, magnez, żelazo, skrobię, błonnik oraz olejki lotne. Ma działanie moczopędne, oczyszcza nerki i pęcherz. Wzmacnia jelita oraz świetnie wpływa na skórę. Jednym słowem - ideał!




Zupa krem z pasternaku:



- 1 kg pasternaku

- 1 cebula

- 700 ml mleka

- 500 ml wody
- 1 łyżka mąki (może być bezglutenowa)
- 1 łyżeczka soli
- 1 łyżka masła
- 1 łyżeczka pieprzu

Pasternak i cebulę obrać i pokroić w małe kawałki. Usmażyć na oliwie z dodatkiem masła, na złoto. Posypać mąką , wymieszać, przesmażyć. Przełożyć do garnka. Do garnka wlać wodę, chwilę pogotować. Dodać mleko i przyprawy. Zmiksować. 

Smacznego!


Komentarze

  1. Taki krem jest pyszny,mój jest chyba bardzo podobny:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wspaniały, a do tego taki prosty i zdrowy! :) Nic tylko hodować pasternak!! :)

      Usuń
  2. Takiej zupy krem jeszcze nie jadłam. A Twoja wygląda smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Polecane posty

instagram @paulina_gruszecka

Copyright © Jazzowe Smaki