TRYB JASNY/CIEMNY

Letnia sałatka z kwiatami wiesiołka, miętą i truskawkami


Zawsze fascynowały mnie jadalne kwiaty i dziko rosnące zioła. Wydawały mi się tak piękne, że aż nierzeczywiste. Oczywiście, uwielbienie dla nich ma swoje źródło w moim wczesnym dzieciństwie, kiedy jako mała dziewczynka pochłaniałam niezliczone ilości książek przygodowych. W wielu z przeczytanych historii, odważni bohaterowie, pokonywali lasy i dzikie krainy w poszukiwaniu nieodkrytych tajemnic.
Zwykle nie mieli pieniędzy, ani jedzenia, więc radzili sobie żywiąc się płodami natury, jadalnymi korzeniami, kwiatami i roślinami, których znaczenie znali tylko oni. Jakże chciałam znać te wszystkie tajemnice. Pamiętam nawet, że nie raz zdarzyło mi się próbować dziwnych, niezidentyfikowanych roślin. O zgrozo! Na szczęście, trafiałam jedynie na te jadalne. Dziś, jako dorosły człowiek, mam znacznie większą świadomość, co wolno, a czego nie wolno jeść, choć magia roślin fascynuje mnie równie mocno jak kiedyś. 
Na dzisiejszy obiad postanowiłam przygotować cudowną i świeżą sałatkę z kwiatami wiesiołka, truskawkami i miętą. Istna rozkosz dla zmysłów!



Większość z Was spotkała się z wiesiołkiem już wielokrotnie, ponieważ jest on rośliną często występującą na łąkach czy polach. Możecie go pomylić z dziewanną, bo wyglądają bardzo podobnie. Różnią się kształtem pąków. Pąki wiesiołka są długie i smukłe, dziewanny zaś okrągłe i znacznie mniejsze.  Najprostszym sposobem na odróżnienie tych dwóch ziół jest spróbowanie płatków. Płatki wiesiołka są delikatne i oleiste, dziewanny zaś gorzkie. Nie bójcie się jednak, gorzki smak nie znaczy, że dziewanna jest trująca. Po  prostu nie jest zbyt smaczna.

Wracając do wiesiołka, jest on niezwykle cenną rośliną lekarską o rosnącym znaczeniu. Głównie wykorzystywany jest olej z wiesiołka. Stosuje się go w leczeniu stwardnienia rozsianego, napięcia przedmięsiączkowego czy nadaktywności. Stwierdzona jest także jego skuteczność w obniżaniu cholesterolu i ciśnienia krwi. Doskonałość wiesiołka wynika z jego składu. Nasiona wiesiołka zawierają aż 24% oleju, przy czym 80% to nienasycone kwasy tłuszczowe. Dodatkowe 15% to białka. 



Letnia sałatka z kwiatami wiesiołka, miętą i truskawkami:

- 6 liści młodej sałaty
- kawałek sałaty lodowej
- 5 truskawek
- garść kwiatów i pączków wiesiołka
- 0,5 ogórka szklarniowego
- 3 garści listków mięty
- 1 łyżka octu balsamicznego
- 1 łyżka miodu
- 1 łyżka oliwy z oliwek

Liście sałaty dokładnie umyć, osuszyć, zwinąć w rulon i pokroić w długie, cienkie paseczki. Sałatę lodową także drobno posiekać. Ogórka obrać i pokroić w kostkę. Wymieszać z salatami. Kwiaty i pąki wiesiołka delikatnie umyć. Pąki przekroić na pół. Umyte truskawki pokroić na połówki. Przygotować sos. Wymieszać oliwę, miód i ocet. Na talerzu układać sałaty z ogórkiem, kwiaty i pąki wiesiołka, listki mięty i truskawki. Polać sosem. Podawać z chrupiącą bagietką albo z mozzarellą. 

Smacznego!





Komentarze

  1. Jakie to były książki, które zafascynowały światem roślin? Ja tez kocham i zajadam kwiaty wiesiołka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakie to były książki, które zafascynowały światem roślin? Ja tez kocham i zajadam kwiaty wiesiołka :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Polecane posty

instagram @paulina_gruszecka

Copyright © Jazzowe Smaki